SPES4Caregivers - Υποστηρίζοντας Φροντιστές Ηλικιωμένων και ασθενών Ανακουφιστικής Φροντίδας

Οι ενήλικες φροντιστές στην ανακουφιστική και γηριατρική φροντίδα, ειδικά εκείνοι που δεν έχουν πρόσβαση σε επαρκή εκπαίδευση και υποστηρικτικά δίκτυα από επαγγελματίες, εκτίθενται σε ψυχολογικό άγχος που θέτει σε κίνδυνο την ψυχική τους υγεία. 

Το έργο SPES4Caregivers στοχεύει στο να παρέχει δεξιότητες, στους οικογενειακούς και επαγγελματίες φροντιστές στην ανακουφιστική και γηριατρική φροντίδα, για την πρόληψη της εξουθένωσης και τη διαχείριση του άγχους.

Επιπλέον, το πρόγραμμα αποβλέπει να ενισχύσει την κοινωνική συμπερίληψη με την ένταξη λιγότερο ευνοημένων φροντιστών που στερούνται οικονομικών και κοινωνικών πόρων.

Υλοποίηση

(πηγή ΑΝΤ Fondazione: https://ant.it/ricerca/project-spes4caregiver/)

Το έργο χωρίζεται σε τέσσερα πακέτα εργασίας:

Στόχος είναι ο εντοπισμός των αναγκών του πληθυσμού-στόχου στα διαφορετικά πιλοτικά πλαίσια. Θα πραγματοποιηθούν συνεντεύξεις με είκοσι φροντιστές (πέντε ανά εταίρο). Θα δοθεί έμφαση στις συνεντεύξεις να συμπεριληφθούν οικογενειακοί φροντιστές (άτυποι φροντιστές), επαγγλεματίες ανεξάρτητοι φροντιστές καθώς και επαγγελματίες μέλη Διεπιστημονικών Ομάδων Ανακοφιστικής Φροντίδας.

Με την καθοδήγηση του ακαδημαϊκού εταίρου, το Πανεπιστήμιο της Πάντοβας (Ιταλία), τα δεδομένα από τις συνεντεύξεις θα χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία εξατομικευμένων μελετών περιπτώσεων που θα ενσωματωθούν σε ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο την πρόληψη της εξουθένωσης για 80 φροντιστές.

Οι κλινικοί εταίροι θα προετοιμάσουν ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό (όπως ηλεκτρονικά βιβλία, βίντεο/ηχητικά αρχεία) για το ασύγχρονο μέρος του προγράμματος, το οποίο θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο στο διαδίκτυο με στόχο την παροχή ευέλικτων εργαλείων για κάθε φροντιστή. Με αυτόν τον τρόπο, πλέον της δυνατότητας ευέλικτης εκπαίδευσης που παρέχεται για τους φροντιστές θα είναι δυνατή η κοινοποίηση όλου του εκπαιδευτικού υλικού σε ένα ευρύτερο κοινό.

Σε κάθε κύκλο εκπαίδευση θα μπορούν να συμμετέχουν 80 φροντιστές και η εκπαίδευση περιλαμβάνει τρεις ενότητες σε ψηφιακή τάξη, με διαλέξεις και βιωματικά μαθήματα:

– Ενότητα 1: Αφορά την αναγνώριση και επίγνωση των συμπτωμάτων επαγγελματικής εξουθένωσης

– Ενότητα 2: Αφορά τη χρήση της ενσυναίσθησης για την καλύτερη αναγνώριση των συναισθημάτων μας και των συναισθημάτων των άλλων 

– Ενότητα 3: Αφορά τις στρατηγικές για τη μείωση του άγχους και την πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης

Μέρος της υλοποίησης περιλαμβάνει την προσαρμογή των εκπαιδευτικών μαθημάτων από τους εταίρους στα διαφορετικά πλαίσια στο οποία θα υλοποιηθεί. Η προσαρμογή των ενοτήτων μπορεί να αφορά, για παράδειγμα, τη διάρκεια του μαθήματος, το χρονοδιάγραμμα, τον τύπο των δραστηριοτήτων και τις μεθόδους παράδοσης.

Οι δραστηριότητες που περιέχονται σε αυτό το πακέτο διατρέχουν ολόκληρο το έργο και χωρίζονται σε διάφορες φάσεις:

Σχεδιασμός της έρευνας: 

α) θα εξεταστούν οι θεωρητικές και εμπειρικές συνεισφορές από την υπάρχουσα επιστημονική βιβλιογραφία και θα διατυπωθούν τα ερευνητικά ερωτήματα

β) θα δημιουργηθεί και θα διαμοιραστεί πρωτόκολλο ημιδομημένης αφηγηματικής συνέντευξης για φροντιστές

γ)   θα αναπτυχθεί ένα πλέγμα αξιολόγησης για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

δ) οι τεχνικές συλλογής δεδομένων θα κοινοποιηθούν  στους εταίρους


Υλοποίηση έρευνας: 

α) συλλογή δεδομένων από τους εταίρους

β) ανάλυση δεδομένων και κοινοποίηση των αποτελεσμάτων στους εμπλεκόμενους εταίρους


Διάδοση της έρευνας: 

Υπάρχει σχεδιασμός για την διάδοση των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε ένα ευρύτερο κοινό, ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από αυτά όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι.  

Τα αναμενόμενα αποτελέσματα περιλαμβάνουν:

α) η δημοσίευση επιστημονικών άρθρων σε κορυφαία περιοδικά του χώρου, τη συμμετοχή σε μεγάλα ευρωπαϊκά επιστημονικά συνέδρια και τη συνδιοργάνωση, με τους άλλους εταίρους, διεθνούς συνεδρίου.

β) τη δημιουργία, από κοινού με τους εταίρους και εξωτερικούς ενδιαφερόμενους φορείς, κατευθυντήριων γραμμών για παρεμβάσεις που στοχεύουν στην πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης και την προαγωγή της ψυχικής υγείας, οι οποίες μπορούν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για την εφαρμογή σε μελλοντικές παρεμβάσεις.

  • Ίδρυμα ETS ANT Franco Pannuti (Συντονιστής – Ιταλία)
  • Πανεπιστήμιο της Πάντοβας (Ιταλία)
  • Hospices Civils de Lyon (Γαλλία)
  • Istitutul Postliceal Phoenix (Ρουμανία)
  • Μονάδα Ανακουφιστικής Φροντίδας «ΓΑΛΙΛΑΙΑ» (Ελλάδα)

2 χρόνια (Οκτώβριος 2025 – Νοέμβριος 2027)

  • Πρόγραμμα Erasmus+, για την Πρόσκληση 2025 KA220-ADU – 
  • Συμπράξεις συνεργασίας στην εκπαίδευση ενηλίκων

Με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι απόψεις και οι γνώμες που διατυπώνονται εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών και δεν αντιπροσωπεύουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Εκτελεστικού Οργανισμού Εκπαίδευσης και Πολιτισμού (EACEA). Η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο EACEA δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για τις εκφραζόμενες απόψεις.